Reklama

Pierwszy etap kształcenia jest dla rodziców najczęściej dużym wyzwaniem, czasem jest to jedyny okres nauki ich dzieci, w którym starają się tak aktywnie uczestniczyć. Z czasem uznają, że tematy realizowane w szkole są coraz trudniejsze i w razie problemów dzieci z nauką sięgną po pomoc korepetytorów.
Póki co, dzieci są małe, mają 6 – 10 lat i z wielkim entuzjazmem rozpoczynają naukę w szkole podstawowej. Rodzice zachęcają do poznawania liter, kształtnego pisania, uczą się z dziećmi wierszyków na pamięć, pomagają pisać pierwsze opowiadania, czytać lektury i opowiadać minione wydarzenia. Zachęcają też do liczenia i rozwiązywania zagadek. Początki wydają się łatwe.
Z czasem jednak autor podręcznika podnosi poprzeczkę i zamiast prostych słupków do liczenia, pojawiają się zadania z treścią. I to jaką! Nieraz cała rodzina głowi się nad rozwiązaniem, jednocześnie krytykując
nauczyciela, który zadał tak niedorzeczną pracę domową. Jakie zadania mogą
sprawiać największą trudność tak
dzieciom jak i rodzicom? Jak próbować rozwiązać te trudności?

Reklama
  1. Ćwiczenia
    dotyczące udzielenia odpowiedzi na
    pytania
    lub ułożenia pytania.
    Dlaczego te zadania są trudne dla dzieci? Ponieważ na początku szkolnej
    kariery dzieci dopiero zaczynają zastanawiać się nad gramatyką i
    poprawnością języka, struktura pytania każe dziecku odwrócić szyk zdania i
    znaleźć informację, która będzie odpowiedzią. I choć dorosłym wydaje się
    proste i oczywiste, że o czas pytamy kiedy/która
    godzina/o której
    , o miejsce gdzie,
    o osobę kto, o rzecz co, o czynność co robimy, to dzieciom trzeba to wszystko wyjaśniać. Zatem
    zanim przystąpimy do odrobienia tego typu pracy domowej należałoby
    wcześniej przeprowadzić następujące ćwiczenie: zadajemy dziecku pytania, a
    ono nam odpowiada. Pytania i odpowiedzi zapisujemy na kartce. Następnie
    możemy podkreślać tym samym kolorem fragment pytania i odpowiedzi, np. Kiedy
    jemy śniadanie? Śniadanie jemy rano. Później można rozciąć pytania
    i odpowiedzi i jako rozsypankę dać dziecku do ułożenia par pytanie –
    odpowiedź.
  2. Ćwiczenia
    dotyczące gramatyki i ortografii. Czasami kiedy prosimy
    dziecko, by podało przykłady czasowników, czy rzeczowników wydaje nam się,
    że czyni to bez większego wysiłku. Problem pojawia się wówczas, gdy trzeba
    nazwać poszczególne części mowy w przykładowym zdaniu. Kolega Zosi przyniósł wczoraj do domu
    małego pieska
    . Dla dziecka odnalezienie w tym zdaniu rzeczowników może
    sprawiać kłopot, ponieważ musi zadać pytanie kto?/co? a w odpowiedzi otrzyma nie tylko wyraz kolega, ale również Zosi i pieska. Dlatego trzeba z dzieckiem ćwiczyć odmianę
    rzeczowników i innych części mowy. Można to zrobić np. w ten sposób: kiedy
    dziecko podaje jako przykład rzeczownik stół, zachęcamy go, by ułożyło jak najwięcej zdań
    zawierających wyraz stół w
    różnych przypadkach. Zapisujemy zdania, a następnie podkreślamy w nich wskazany
    wyraz. Dzięki temu dziecko zauważa, że jedno słowo ma różne formy,
    ćwiczenie to rozwija także sferę gramatyczną języka dziecka, z czasem to
    ćwiczenie będzie także przydatne przy nauce ortografii.
  3. Zadania z treścią. Związane z ich
    rozwiązaniem trudności dotyczą rozumienia treści, rozumienia pytania i
    znalezienia sposobu na rozwiązanie zadania, czyli dokonania wyboru między
    dodaniem liczb, odejmowaniem, mnożeniem i dzieleniem. Jak zatem pomóc
    dziecku? Przede wszystkim początkowa nauka matematyki to manipulacje,
    zatem rozwiązywanie zadania z treścią rozpoczynamy mając do dyspozycji liczmany: guziki, kamyki,
    patyczki, klocki i oczywiście własne palce. Czytamy z dzieckiem zadanie i
    próbujemy przedstawić jego treść za pomocą liczmanów. Dokładamy liczmany i
    nazywamy tę czynność mówiąc dokładamy.
    W ten sposób naprowadzamy myślenie dziecka na dodawanie. Wszystkie
    manipulacje, które wykonujemy nazywamy: zabieramy, odkładamy – odejmowanie, układam 3 razy tę samą ilość jabłek – mnożenie, rozdzielam cukierki na 4 osoby,
    rozkładam kredki po 3
    – dzielenie. Każdą manipulację zapisujemy
    działaniem. Analizując treść zadania, należy zadawać pytania o każdą
    liczbę występującą w zadaniu.
  4. Rozumienie pozycyjnego układu dziesiątkowego. Bez tej umiejętności
    dzieci nie będą umiały skorzystać z algorytmu działań pisemnych. Jak zatem
    przybliżyć dzieciom układ dziesiątkowy? Należy przygotować następującą
    pomoc:

jedności

dziesiątki

setki

Reklama

Za pomocą jedności układamy dowolne liczby od 1- 9,
natomiast liczbę 10 układamy za pomocą jednej dziesiątki, budujemy z dzieckiem
liczby typu: 13, 17, itp. Następnie układamy liczby: 20, 30, 50, 37, 58, 59,
itp. W dalszej kolejności przechodzimy do przedstawiania działań za pomocą
setek, dziesiątek i jedności. Umawiamy się z dzieckiem, że dziesiątek i setek
nie można rozcinać, ale można zamieniać 10 jedności to jedna dziesiątka, 10
dziesiątek to jedna setka. Za pomocą tego ćwiczenia dziecko uczy się, jak
zbudowane są liczby i co zrobić w sytuacji, gdy trzeba wykonać działanie 26 +
19 lub 31 – 26.

Reklama
Reklama
Reklama