„A ja rosnę i rosnę …” - wierszyk dla dziecka
Z pewnością już nie raz rodzice lub Pani pielęgniarka mierzyli Twój wzrost. Potrzebny był do tego metr krawiecki, miarka stolarska lub specjalna waga lekarska połączona z miarką. Rodzice lub Pani pielęgniarka sprawdzali ile potrzeba centymetrów od stóp aż po czubek Twojej głowy. Przyda się także specjalny wierszyk!

Czy zdarzyło Ci się stać obok kogoś, kto jest wyższy? Czy znasz kogoś, kto jest od Ciebie niższy? Z pewnością tak. W szkole Pani mogła też poprosić, by dzieci ustawiły się według wzrostu: najpierw staje najwyższe dziecko, a potem dzieci coraz niższe, lub odwrotnie – najpierw osoba najniższa – a następnie osoby coraz wyższe. Skoro wiesz co to znaczy być niższym lub wyższym, przeczytaj wierszyk i rozwiąż ukryte w nim zadania. Powodzenia!
Wierszyk – Ile masz wzrostu?
To jest Pani pielęgniarka
A to jej magiczna miarka.
Stajesz sobie tu prościutko
Ona mierzy cię szybciutko.
Potem Pani Ci z uśmiechem
Mówi, czy urosłeś w zeszłym lecie?
Krzyś ma wzrostu sto szesnaście,
Adaś tylko sto dwanaście,
Sto dwadzieścia mierzy Kasia,
Sto piętnaście zaś ma Asia,
Tomek ma wzrostu sto dwadzieścia jeden
A jego siostra Ania – sto dwadzieścia siedem,
I na sam koniec zmierzę się ja.
O! Proszę mam wzrostu sto dwadzieścia dwa.
Kto z was najwyższy? – pyta się Pani
Staje więc Tomek obok siostry swojej Ani
Obok Tomka staje Kasia
Obok Kasi – Krzyś i Adaś
O przepraszam, a gdzie Asia?
Robią miejsce więc dla Asi między … a …
No i jeszcze ja zostałem
Czy wiesz obok kogo stałem?
Polecamy: Wzrost i waga powyżej pierwszego roku życia
Dla rodziców
Ćwiczenie to jest przewidziane dla uczniów klas drugich lub starszych, młodsze dzieci mogą mieć z nim problem ze względu na zawarte w nim liczby (116, 112, itp.), nie oznacza to jednak, że nie poradzą sobie z nim pierwszoklasiści – niektórzy mogą już znać liczby powyżej stu i umieć je zapisać.
Ćwiczenie to wykonają dzieci, które potrafią szeregować według wielkości klocki, patyczki lub inne rzeczy (od największego do najmniejszego i odwrotnie). Nie jest to jedyna potrzebna umiejętność – co innego ustawić przedmioty różnej wielkości, a co innego uporządkować liczby.
By poprawnie wykonać zadanie dziecko musi umieć wykonać inne polecenia, np. wymień liczby mniejsze od 10, podaj liczby większe od 12, jakiej liczby tu brakuje; 11, 12, 13, …, 15, 16.
Czytaj także: Czy wiesz dlaczego pada deszcz?