Sześciolatek - uczeń czy przedszkolak?
Decyzja o wysłaniu sześciolatka do pierwszej klasy to dylemat wielu rodziców. Jak rozpoznać, czy dziecko jest na to gotowe?

Rozwój dziecka to indywidualna sprawa i nie można go na siłę przyspieszać. W przeciwnym razie, zamiast sukcesów może zniechęcić się do szkoły.
Problemy z usamodzielnieniem się malucha
Zdaniem pedagogów niezwykle istotną rolę w przygotowaniu dziecka do szkoły odgrywa edukacja przedszkolna. Tutaj zasadnicze znaczenie mają kontakty z rówieśnikami:
- podczas gier i zabaw przedszkolnych
- przez wspólną zabawę na placu zabaw
- udział w różnego rodzaju warsztatach edukacyjnych i zajęciach zespołowych
Im częściej wysyłamy dziecko na zajęcia i organizujemy mu czas wspólnie z równolatkami, tym większe prawdopodobieństwo, że łatwiej mu przyjdzie odnaleźć się w sytuacji bez mamy. Brak umiejętności przebywania w nowym środowisku wynika przede wszystkim z lęku przed tym, co nieznane. Dlatego oswajanie dziecka z nowym otoczeniem powinno rozpocząć się znacznie wcześniej niż w wieku sześciu lat.
Jak pomóc dziecku?
Obecnie istnieje bogata oferta usług, które mogą pomóc rodzicom w odpowiednim przygotowaniu dzieci do szkoły. Są to kluby malucha, warsztaty edukacyjne, zajęcia adaptacyjno – integracyjne. Niezależnie od oferty rynkowej, przed rozpoczęciem nauki warto zaprowadzić dziecko do szkoły, pokazać mu sale lekcyjne, przedstawić kadrę pedagogiczną. Taką możliwość dają dni otwarte organizowane w szkołach, podczas których rodzic wraz z dzieckiem może nie tylko obejrzeć szkołę i przyjrzeć się nauczycielom, ale poczuć panującą w niej atmosferę.
Jak podjąć decyzję?
Jeśli mamy wątpliwości związane z wysłaniem dziecka do szkoły, możemy skonsultować się z psychologiem, który przy ocenie dojrzałości szkolnej analizuje trzy czynniki: dojrzałość fizyczną, dojrzałość społeczno-emocjonalną i dojrzałość intelektualną. Jeżeli wszystkie elementy są na poziomie dziecka sześcioletniego, wówczas może ono rozpocząć naukę w klasie pierwszej. W przypadku dużych dysproporcji rekomenduje się roczne przygotowanie przedszkolne.