Kreatywna zabawa – jak pomóc dziecku rozwijać wyobraźnię?
Zabawa w sklep, szkołę,czy zwykłe kalambury to nie tylko doskonała rozrywka, ale także sposób rozwijanie kreatywności i talentów dziecka. Odpowiednie pokierowanie zabawą naszego oseska może dostarczyć wiele radości także rodzicom.

Świat nieograniczonej wyobraźni
Najlepszym reprezentantem świata zabawy jest dziecko. Dla niego czynności zabawowe są zupełnie naturalne. Ono nie musi się wgłębiać w istotę zabawy, nie poznaje jej szczegółowego charakteru, nie analizuje, nie klasyfikuje. Najważniejsze jest zaspakajanie, rozwijanie i pobudzanie ciekawości, poznawanie tego, co mało znane, oraz oswajanie zjawisk niedawno czy wcześniej odkrytych, jednak już uznanych za ulubione, bliskie, najważniejsze. Temu odkrywaniu towarzyszy zazwyczaj przyjemność i radość.
Zobacz też: Rozwój dziecka – vademecum
Księżniczki i rycerze
U nieco starszych dzieci poznanie i obserwacja otoczenia stają się coraz dogłębniejsze. Zabawy tematyczne „w mamę”, „w sklep”, „w lekarza”, „w szkołę”, „w piosenkarkę”, „w dziennikarza”, czy „w zdobywającego medale sportowca” – ta moc wyborów ma wartość poznawczą i kreacyjną.W zabawach dzieci naśladują postaci poznawane podczas czytania opowiadań lub utworów poetyckich, oglądania filmów, przedstawień teatralnych i programów telewizyjnych. Będą to najczęściej bohaterowie o cechach pozytywnych: dobrzy, troskliwi, opiekuńczy, mili, sympatyczni, a także odważni i silni. Dla dzieci ważne są też osoby sprawujące władzę, ale władzę sprawiedliwą, stąd lubianym przez nie gatunkiem literatury są baśnie.
Popularne wśród dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych są „zabawy realne”. W zabawie „w szkołę” najatrakcyjniejsza bywa postać nauczyciela. W działaniach tych często następuje zmiana ról. Każde z dzieci może więc, choć przez chwilę, zostać kimś cenionym i podziwianym. Baśnie i bajki dają natomiast wiele możliwości twórczych, pobudzają marzenia. Można czasem poczuć, jak to jest być czarodziejem, królem, dobra wróżką, królewną czy rycerzem.
Teatr pod okiem dorosłych
Nauczyciel wychowawca wspólnie z dziećmi przygotowuje scenki na podstawie bajek i baśni oraz tekstów innego rodzaju. Powstają wierszowane i śpiewane dziecięce „niby-bajki”. Wszyscy uczniowie są zajęci. Część może działać aktywnie przy tworzeniu scenografii, przygotowywaniu strojów lub wybranych rekwizytów. Inni redagują zaproszenia, afisze, plakaty i dbają o ich szatę graficzną. Pozostali to aktorzy. Zdarza się, że już w drugiej klasie wybiera się dziecięcych kierowników literackich i „podpowiadaczy”. Prace plastyczne związane z teatralizacją tekstu często budzą podziw, szczególnie gdy nauczyciel wskazuje na różne możliwości wykonania, nie podając gotowych schematów. W takiej atmosferze wzajemnej inspiracji np. szopki bożonarodzeniowe będą zadziwiały sposobem wykonania, fakturą, różnorodnymi materiałami, barwą, kształtem.
Zobacz też: Jakie zabawki rozwijają zdolności dziecka?
Kreatywna pantomina
Bogactwo użytych środków pozwoli na percepcję wzrokową, dotykową i całościowy odbiór dzieła. Dzieci lubią ruch, śpiewanie i naśladowanie. Wyrażają swój śpiew ciałem, całą osobą. W zależności od słów piosenki będą przykładowo „udawały” grę na instrumencie. Każdy odgadnie jego nazwę z samej mowy gestów. Uczniowie doskonale wyrażają życie przyrody: wiatr, szum fal, promienie słońca i ich oddziaływanie na ludzi. Im dziecko jest bardziej wrażliwe na piękno, dobro i prawdę, tym większe są jego kreatywne możliwości w podejmowanych zabawach.
Solne dekoracje - przepis i inspiracje z masą solną
Fragment pochodzi z książki "Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji", red. Bronisława Dymara (Impuls, 2010). Publikacja za zgodą wydawcy.